ALLMÄNNA AVTALSVILLKOR (PRENUMERERA)

ALLMÄNT

  • Glänsande Hem Städ, reg.nr 890114-4751 ("Glänsande Hem") tillhandahåller hushållstjänster bestående av till exempel städning och andra tjänster för hemmet ("Tjänster") till fysiska och juridiska personer ("Kunder").
  • Dessa allmänna villkor ("Villkoren") gäller mellan Glänsande Hem och den Kund som har tecknat ett abonnemang hos Glänsande Hem och därigenom lagt en beställning på en eller flera Tjänster som Glänsande Hem löpande utför för Kundens räkning (den "Beställningen" "). Beställningar görs via www.glansandehem.se ("Webbplatsen"), telefonsamtal eller hembesök.
  • Villkoren, tillsammans med den Beställning som Kunden gör i samband med att tecknandet av prenumerationen och eventuella andra bilagor, utgör de fullständiga villkoren för Glänsande Hems tillhandahållande av Tjänsterna till Kunden (”Avtalet”). I händelse av att det finns konflikter mellan dessa Villkor och Ordern (inklusive eventuella bilagor), ska Ordern (inklusive eventuella bilagor) ha företräde framför Villkoren.
  • Glänsande Hem och Kunden benämns individuellt som "Part" och tillsammans som "Parter". Dessa villkor träder i kraft från och med den 18 mars 2024 för befintliga kunder som har tecknat ett abonnemang.

 

GLÄNSANDE HEM:S ÅTAGANDEN

  • Glänsande Hem ska utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet med vederbörlig omsorg och på ett i övrigt fackmannamässigt sätt. Glänsande Hems personal är professionellt utbildad och Glänsande Hem innehar de tillstånd som krävs för att utföra Tjänsterna i enlighet med de uppgifter som Kunden lämnar.
  • Om Parterna har kommit överens om att Tjänsterna ska utföras vid en viss tidpunkt ("Tjänstetillfället") och Glänsande Hems ordinarie personal inte kan utföra Tjänsterna på grund av ett hinder utanför Glänsande Hems kontroll, såsom plötslig sjukdom, förbehåller sig Glänsande Hem rätten att låta en vikarie utföra Tjänsten vid aktuellt Tjänstetillfälle. Om detta inte är möjligt kommer Glänsande Hem att kontakta Kunden så snart som möjligt för att boka ett nytt tillfälle som passar Kunden så långt det är möjligt.
  • Glänsande Hem har i utbildningssyfte rätt att låta annan personal utöver ordinarie personal delta i ett eller flera Serviceevenemang.
  • Glänsande Hem har rätt att anlita en underleverantör för att fullgöra Glänsande Hems åtagande enligt Avtalet. Glänsande Hem ansvarar för underleverantörernas arbete som för sitt eget.

 

 

KUNDENS ÅTAGANDEN

  • Kunden ska bidra till att Tjänsterna kan utföras fackmässigt, korrekt och i enlighet med Avtalet.
  • Kunden ansvarar för att bostaden eller lokalen före varje Tjänst inte är i sämre skick än vad som rimligen kan förväntas vid normal användning.
  • Om inget annat följer av Avtalet ska Kunden tillhandahålla adekvat utrustning, material, nycklar och dörrkod samt i övrigt se till att Glänsande Hems personal har tillgång till de utrymmen som krävs för att Glänsande Hems personal ska kunna utföra Tjänsterna enl. Överenskommelsen.
  • Mellan varje Serviceevenemang ska Kunden, om städmaterial förvaras hos Kunden, ombesörja tvätt av moppar/mikrodukar och underhåll av annan utrustning som Glänsande Hems personal använder hos Kunden. Glänsande Hem ansvarar inte för av Kunden tillhandahållen utrustning som går sönder till följd av normalt slitage eller otillräckligt underhåll.
  • Kunden ska löpande lämna aktuell information om särskilda villkor som Glänsande Hem ska ta hänsyn till vid utförandet av Tjänsterna. Sådan information kan till exempel avse tillgång till egendom och information om larmsystem.
  • Kunden ska även lämna information om värdefulla och/eller ömtåliga föremål och material i kundens bostad eller lokaler samt hur Glänsande Hems personal ska hantera dessa vid utförandet av Tjänsterna.
  • Kunden ansvarar för att Glänsande Hems personal har en god arbetsmiljö som uppfyller de krav som ställs i den vid var tid gällande lagstiftningen och ska se till att det inte finns någon risk för undermåliga eller ohälsosamma arbetsförhållanden.
  • Vidare ska Kunden meddela Glänsande Hem förekomst av farliga föremål, om Kunden har husdjur och i så fall vilken typ av djur det är, samt andra förhållanden som utgör eller kan utgöra en risk för Glänsande Hems personal.
  • Glänsande Hem har rätt att ensidigt vägra att utföra Tjänsterna om det finns särskilda skäl. Sådana särskilda skäl kan exempelvis bestå i att Kunden väsentligt har brutit mot sina åtaganden enligt punkterna 3.1 – 3.5 ovan, att Kunden eller medlemmar i Kundens hushåll inte uppträder respektfullt mot Glänsande Hems personal. I dessa fall kommer kunden att debiteras för hela kostnaden för tjänsten i fråga.

 

 

KONTRAKTSTID, UPPSÄGNING OCH ÅTERRÄTT

  • Avtalet mellan Parterna ingås när Kunden erhållit bekräftelse på att Glänsande Hem tagit emot och godkänt Kundens Beställning i samband med tecknande av abonnemang.
  • Avtalet gäller tills vidare och kan sägas upp av Kunden utan varsel. Kunden måste dock ta hänsyn till de omboknings- och avbokningsregler som följer av punkt 6 nedan.
  • Oavsett vad som anges i punkt 4.2 ovan har Kunden rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om Glänsande Hem väsentligt bryter mot Avtalets bestämmelser. Uppsägning ska ske per telefon.
  • I det fall Kunden har fakturerats för en eller flera Tjänster innan utförandet, och Kunden har sagt upp Avtalet i enlighet med hävningsreglerna i punkt 6, återbetalar Glänsande Hem motsvarande belopp inom fjorton (14) dagar.
  • Glänsande Hem förbehåller sig rätten att, om inte annat avtalats skriftligen, säga upp Avtalet och upphöra med tillhandahållandet av en eller flera Tjänster med minst trettio (30) dagars skriftligt varsel till Kunden.
  • Vidare har Glänsande Hem rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om Kunden väsentligt bryter mot Avtalets bestämmelser och inte efter att ha uppmanats att vidta rättelse inom skälig tid. Uppsägningen meddelas Kunden skriftligen via e-post.

ÅTERRÄTT

  • Vid ingående av Avtal om köp av Tjänster mellan Glänsande Hem och en Kund som är en fysisk person gäller fjorton (14) dagars ångerrätt enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Uppsägningstiden börjar den dag då avtalet ingås. Det innebär att en Kund som är konsument som utgångspunkt har rätt att ångra sitt köp utan att ange några skäl. Kunden ska skriftligen meddela Glänsande Hem via e-post på info@glansandehem.se att den önskar utnyttja sin ångerrätt. Kunden har dock ingen ångerrätt i den mån Tjänster har slutförts inom ångerfristen.
  • I det fall Kunden har fakturerats för Tjänsten innan den har utförts, och Kunden fortfarande har rätt att ångra köpet, återbetalar Glänsande Hem motsvarande belopp inom fjorton (14) dagar.
  • Om Kunden som är konsument utnyttjar sin ångerrätt ställer Glänsande Hem in alla Servicesessioner hos Kunden som inte påbörjats, utan att Kunden själv behöver vidta några åtgärder.

 

 

 

AVBOKNING OCH OMBOKNING

  • Kunden har rätt att kostnadsfritt avbryta utförandet av ett visst Tjänstetillfälle, förutsatt att sådan avbokning sker minst fyra (4) dagar före den dag då Tjänstetillfället skulle ha börjat.
  • Om avbokning sker senare än fyra (4) dagar men tidigare än 3 (tre) dagar före den dag då Serviceevenemanget skulle ha startat, kommer Kunden att debiteras tjugofem (25) procent av kostnaden för det aktuella Serviceevenemanget .
  • Om avbokning sker senare än 2 (två) dagar före den dag då Serviceevenemanget skulle ha startat, debiteras Kunden femtio (50) procent för det aktuella Serviceevenemanget.
  • Avbokning sker vid dörren. När Servicehändelsen skulle ha startat (no-show) debiteras Kunden hundra (100) procent för relevant Servicehändelse.
  • Kunden har rätt att kostnadsfritt boka om utförandet av ett specifikt Serviceevenemang, förutsatt att sådan ombokning sker minst fyra (4) dagar före den dag då Serviceevenemanget skulle ha startat.
  • Om en ombokning sker senare än fyra (4) dagar före den dag då Serviceevenemanget skulle ha startat, utgår en ombokningsavgift på tolv och en halv (12,5) procent av kostnaden för det aktuella Serviceevenemanget.
  • Reglerna för avbokning och ombokning i punkterna 6.2 – 6.5 gäller inte för redan ombokade Servicetillfällen. Vid ombokade Servicetillfällen betalas därför alltid fullt pris.
  • Omboknings- och avbokningskostnader berättigar inte till RUT-avdrag.
  • Ombokning och avbokning ska göras skriftligen till info@glansandehem.se eller via av- och ombokningsfunktionen i Applikationen.

POLICY FÖR RÄTTVIS ANVÄNDNING

  • För att undvika missbruk av våra tjänster har Glänsande Hem antagit en så kallad "Fair Use Policy", vilket innebär följande:

att Kunden har en avsikt att använda Tjänsterna i enlighet med Avtalet (observera att detta inte påverkar Kundens rätt att använda ångerrätten enligt punkt 5);

  1. att Kunden inte försöker begå bedrägeri eller på annat sätt agerar i strid med tillämplig lagstiftning;
  2. att Kunden inte utövar otillbörliga påtryckningar eller hotar vår personal i samband med beställning, avbokning och ombokning av Serviceevenemang eller vid kontakt med vår kundtjänst; och
  3. att Kunden i övrigt ska sträva efter att handla i enlighet med Avtalet, särskilt med hänsyn till Kundens åtaganden i punkt 3.
  • Exempel på beteende som strider mot Glänsande Hems Fair Use Policy kan vara t.ex.
  1. att Kunden systematiskt avbokar och bokar om Tjänstemöjligheter i enlighet med av- och ombokningsreglerna i punkt 6;
  2. att Kunden uppträder hotfullt eller kränkande mot Glänsande Hems personal; eller
  3. att Kunden i övrigt systematiskt bryter mot Kundens åtaganden i denna punkt
  • Om Kunden enligt vår uppfattning bryter mot Glänsande Hems Fair Use Policy har Glänsande Hem rätt att ensidigt rätta av- och ombokningsreglerna i punkt 6 i förhållande till Kunden, alternativt säga upp Avtalet med Kunden i enlighet med pkt. 4.7. Meddelande om åtgärder enligt denna punkt 7.3 meddelas Kunden via e-post.

PRISER OCH BETALNINGSVILLKOR

  • Priserna för Tjänsterna följer i första hand av Avtalet och i andra hand, om inget specifikt pris har avtalats, av prislistan på Webbplatsen vid var tid. Priserna inkluderar inget RUT-avdrag utan inkluderar mervärdesskatt enligt gällande mervärdesskattesats.
  • Glänsande Hem har rätt att justera prislistan avseende avtalade Tjänster. Sådan justering meddelas Kunden senast en (1) månad i förväg innan de nya priserna börjar tillämpas.
  • Kunden ska betala Glänsande Hem ersättning för utförda tjänster enligt de vid var tid gällande priser som följer av Avtalet.
  • Betalning sker enligt av kunden valt betalningssätt via kreditkort eller genom fakturering.
  • Fakturering sker enligt angiven faktura. Fakturan ska betalas inom tio (10) dagar från fakturadatum. Vid betalning efter förfallodagen utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) och eventuell påminnelseavgift enligt lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.
  • Eventuella invändningar från Kunden mot mottagen faktura ska göras senast samma dag som fakturans förfallodag.
  • I de fall Kunden är en privatperson tillämpar Glänsande Hem RUT-avdrag avseende Tjänsterna, om inte Kunden har meddelat Glänsande Hem att den inte vill att RUT-avdrag ska tillämpas. Det är Kundens ansvar att meddela Glänsande Hem om Kunden inte avser att använda RUT-avdrag avseende Tjänsterna. Det är Kundens ansvar att kontrollera att taket för skattereduktion inte har överskridits. För det fall Skatteverket av någon anledning inte ger Kunden rätt till skattereduktion ska Kunden betala Glänsande Hem det obetalda beloppet enligt vad som anges på fakturan.

KLAGOMÅL, RESULTAT OCH FÖRSENINGAR

  • Om Tjänsterna utförs felaktigt utan att det beror på några omständigheter på Kundens sida ska Kunden inom skälig tid, och under alla omständigheter inom fem (5) dagar, skriftligen anmäla felet till Glänsande Hem via info@glansandehem.se .
  • Vid fel i Glänsande Hems utförande av en eller flera Tjänster ska Glänsande Hem ges möjlighet att avhjälpa felet. Om felet inte kan åtgärdas, eller om felet kvarstår efter remedies försök att avhjälpa det, har Kunden rätt till prisavdrag. Kunden har dock inte rätt till prisavdrag om kunden inte gett Glänsande Hem möjlighet att avhjälpa felet. Om det visar sig att det inte föreligger något fel i utförandet av den aktuella Tjänsten ska Kunden ersätta Glänsande Hem för de kostnader som Glänsande Hem haft i samband med besöket.
  • Ersättning för sakskada som uppstår under Glänsande Hems utförande av Tjänsterna utgår endast om Kunden kan bevisa att Glänsande Hem orsakat den påstådda skadan. Om det uppstår en försening som inte beror på någon situation på Kundens sida har Kunden rätt till återbetalning av det försenade eller inställda Serviceevenemanget.

 

ANSVARSBEGRÄNSNING

  • Glänsande Hem har en ansvarsförsäkring som är lämplig i förhållande till de Tjänster som Glänsande Hem tillhandahåller Kunden. Glänsande Hem ansvarar endast för direkta skador som Kunden åsamkas till följd av fel i Glänsande Hems utförande av Tjänsterna. Glänsande Hem ansvarar aldrig för indirekta skador såsom exempelvis utebliven vinst, lönebortfall, semesterersättning eller andra indirekta skador eller följdskador.
  • Glänsande Hems totala skadeståndsansvar enligt Avtalet ska för varje kalenderår begränsas till högst ett belopp motsvarande ett (1) prisbasbelopp enligt Socialförsäkringsbalken (2010:110).
  • Ansvarsbegränsningen i punkterna 10.1 och 10.2 gäller inte för skador som uppstår i form av personskada eller om det föreligger grov vårdslöshet eller uppsåt från Glänsande Hems sida eller annars följer av tvingande lag.
  • Glänsande Hem ersätter inte skador som uppstår på grund av: (i) att Kunden åsidosatt sina skyldigheter enligt punkt 3 ovan; eller (ii) att lösa och fasta fixturer från kunden inte är korrekt monterade. Glänsande Hem ersätter inte heller slitageskador på fast och lös egendom såsom inventarier, golv och fönster som uppstår vid normalt och ansvarsfullt utförande av Tjänsterna.
  • Kunden har inte rätt till värdehöjande åtgärder. Skadebedömning och ersättning sker enligt de vid var tid gällande villkoren för Glänsande Hems ansvarsförsäkring.
  • Glänsande Hem ansvarar inte för skada vid försening i utförandet av Tjänsterna om Glänsande Hem kan visa att förseningen beror på omständigheter utanför Glänsande Hems kontroll (såsom brand, sjukdomsspridning, arbetskonflikt, blockad). , eller ändrad myndighetsföreskrift) och som Glänsande Hem skäligen inte kunde ha förutsett när Avtalet ingicks eller när Tjänsterna utfördes och vilka konsekvenser Glänsande Hem rimligen inte kunde undvika eller övervinna.

SEKRETESS OCH SÄKERHET

Kunden kan välja om man vid varje Tjänstetillfälle vill bereda Glänsande Hems personal tillträde till de lokaler där Tjänsterna ska utföras, eller om Glänsande Hem ska ha möjlighet att ta sig in i lokalerna utan Kundens medverkan. Om kunden väljer det senare ska Glänsande Hem utfärda ett kvitto till kunden på en eller flera uppsättningar nycklar och vid behov en eller flera uppsättningar larmbrickor och larmkoder. Nycklar är numrerade och kan inte spåras till kunden. All personal har läst och undertecknat sekretessavtal.

BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

  • I samband med en Beställning lämnar Kunden vissa Personuppgifter till Glänsande Hem, för vilka Glänsande Hem är personuppgiftsansvarig.
  • Glänsande Hem kommer att behandla dessa personuppgifter så att Glänsande Hem kan tillhandahålla Tjänsterna till Kunden i enlighet med Avtalet.
  • Vid behandling av Kundens personuppgifter kommer Glänsande Hem alltid att skydda Kundens personliga integritet och sträva efter att skydda personuppgifterna på bästa möjliga sätt. Det är Glänsande Hems mål att alltid följa alla tillämpliga dataskyddslagar och förordningar när som helst, såsom EU:s dataskyddsförordning ("GDPR"), till GDPR-relaterad nationell följdlagstiftning och annan tillämplig dataskyddslagstiftning.
  • För mer information om Glänsande Hems personuppgiftsbehandling och hantering av cookies på Webbplatsen, vänligen läs Glänsande Hem’s integritets- och cookiespolicy, som finns på https://www.glansandehem.se/privacy_policy. Den beskriver vilka kategorier av personuppgifter Glänsande Hem samlar in från dig, samt hur dessa personuppgifter behandlas och för vilka ändamål. Vidare anger integritetspolicyn vilka rättigheter du har gentemot Glänsande Hem när det gäller behandling av personuppgifter hos Glänsande Hem.

DIVERSE

  • Glänsande Hem, men inte Kunden, har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan. Om Glänsande Hem avser att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan ska Kunden skriftligen underrättas om detta.
  • I samband med avtalets ingående förbehåller sig Glänsande Hem rätten att få sedvanlig kreditupplysning om Kunden.
  • Glänsande Hem förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor från tid till annan. Justeringar måste meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg.

TVIST OCH JURIDISK AVTAL

  • Avtalet mellan Parterna tolkas och tillämpas uteslutande i enlighet med svensk lagstiftning utan hänsyn till dess lagvalsregler.
  • Om tvisten inte kan lösas i samförstånd med Glänsande Hems kundtjänst kan Kunden vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden ( www.arn.se ), Box 174, 101 23 Stockholm.
  • Tvister som uppstår med anledning av Avtalet ska slutligt avgöras vid Stockholms tingsrätt. I enlighet med 2 kap. 10 § har kunden 8 a § rättegångsbalken (1942:740) även rätt att föra talan på den ort där Kunden har hemvist.